ფეისბუკის დეზინფორმაციასთან ბრძოლის შედეგები ციფრებში
21.10.2019
ფეისბუკში, მხოლოდ 2 თვის მონაცემებით, 19.8 მილიონი ევროს ღირებულების პოლიტიკური რეკლამა განთავსდა. ეს თანხა მოიცავს მხოლოდ ევროკავშირის ქვეყნებიდან აღნიშნულ პერიოდში დაკვეთილ 343,736 პოლიტიკურ რეკლამას.

აღნიშნული მონაცემები თავად ფეისბუკმა მიაწოდა ევროკომისიას სპეციალურ ანგარიშში. სპეციალურ ყოველთვიურ ანგარიშებს ფეისბუკი ევროკომისიას 2019 წლის იანვრიდან აწვდის, მას შემდეგ, რაც დეზინფორმაციასთან ბრძოლის სამოქმედო გეგმის ფარგლებში შემუშავებულ ქცევის კოდექსს შეუერთდა.

დეზინფორმაციასთან ბრძოლის მიზნით, 2019 წლის მარტიდან ფეისბუკმა პოლიტიკური რეკლამის დამკვეთების ავტორიზაციის სისტემა აამუშავა. ავტორიზებულმა დამკვეთმა უნდა განათავსოს წარწერა “დაფინანსებულია” ისეთ რეკლამაზე, რომელიც ეხება პოლიტიკური პერსონებს, პოლიტიკურ პარტიებს, არჩევნებს, ან ისეთ საკითხებს, რომლებიც მნიშვნელოვანია ევროკავშირისთვის (მიგრაცია, პოლიტიკური ღირებულებები, სამოქალაქო და სოციალური უფლებები, უსაფრთხოება&საგარეო პოლიტიკა, გარემოს დაცვის პოლიტიკა, ეკონომიკა).

ავტორიზაციის სისტემის ამუშავების შემდეგ ფეისბუკმა პირველი ანგარიში გამოაქვეყნა ევროკავშირის ქვეყნების მიხედვით პოლიტიკური რეკლამების რაოდენობისა და მათზე დახარჯული თანხის შესახებ მონაცემები. მონაცემები 2019 წლის მარტის ბოლოდან 29 მაისამდე პერიოდს მოიცავს და ასე გამოიყურება:


alt


როგორც ცხრილიდან ჩანს, ყველაზე მეტი პოლიტიკური რეკლამისა და მასზე დახარჯული თანხის წილი ევროკავშირის მასშტაბით გერმანიაზე მოდის. 2019 წლის მარტიდან 15 ოქტომბრამდე პერიოდში გერმანიიდან ფეისბუკში 120,798 პოლიტიკური რეკლამა განთავსდა და მასზე 6,183,365 ევრო დაიხარჯა.

რაც შეეხება ყალბ ანგარიშებს, როგორც ფეისბუკი იტყობინება, მათ გააუმჯობესეს ასეთი ანგარიშების ამოცნობის ტექნოლოგია.

“ჩვენ გავთიშეთ 2.19 მილიარდი ანგარიში 2019 წლის პირველ კვარტალში და მათი უმრავლესობა რეგისტრაციიდან რამდენიმე წუთში იქნა აღმოჩენილი ჩვენ მიერ,” - ნათქვამია ფეისბუკის მიერ ევროკომისიისთვის მიწოდებულ ანგარიშში.

დეზინფორმაციასთან ბრძოლის კუთხით ფეისბუკის კიდევ ერთი სამიზნეა ე.წ. კოორდინირებული არაუთენტიკური ქცევა, როდესაც ადამიანები ან ორგანიზაციები ქმნიან ყალბი ანგარიშების ქსელებს, რათა შეცდომაში შეიყვანონ სხვები იმაზე, თუ ვინ არიან ისინი ან რას აკეთებენ და თავიანთი სტრატეგიული მიზნებისთვის საჯარო დებატების მანიპულაციას ეწევიან.

“ჩვენ აქტიურად ვმუშაობთ ასეთი ტიპის ქცევის გამოვლენასა და მის აღკვეთაზე, რადგან არ გვსურს ჩვენი სერვისი გამოიყენებოდეს ადამიანების მანიპულაციისთვის. ჩვენ ვთიშავთ გვერდებს, ჯგუფებს და ანგარიშებს მათი ქცევიდან გამომდინარე,” - ნათქვამია ფეისბუკის ანგარიშში.

მაისის თვეში ფეისბუკმა კოორდინირებული არაუთენტიკური ქცევისთვის რუსეთიდან რამდენიმე გვერდი, ჯგუფი და ანგარიში წაშალა. ფეისბუკის ინფორმაციით, მათ 2 ასეთი ქსელი აღმოაჩინეს:

პირველი ქსელი მუშაობდა აღმოსავლეთ უკრაინაში, სირიაში, რუსეთსა და ევროპაში მიმდინარე პროცესებზე.

მეორე ქსელი ფოკუსირებული იყო ავსტრიაზე, ბალტიის ქვეყნბზე, გერმანიაზე, ესპანეთზე, უკრაინასა და გაერთიანებულ სამეფოზე. ისინი ასევე ავრცელებდნენ ინფორმაციას მიგრაციის, რელიგიურ საკითხებსა და ნატოზე.

“ჩვენ 118 გვერდი, ჯგუფი და ანგარიში წავშალეთ რუსეთიდან მოქმედი ამ 2 ქსელიდან,” - აცხადებენ ფეისბუკში.

კოორდინირებული არაუთენტიკური ქცევისთვის მხოლოდ მაისის თვეში ფეისბუკმა 265 გვერდი, ჯგუფი და ანგარიში წაშალა ისრაელიდან, ასევე, 51 ფეისბუკ ანგარიში, 36 გვერდი და ჯგუფი, 3 ინსტაგრამის ანგარიში, რომლებიც იმართებოდა ირანიდან.

ავტორი : მაია მეცხვარიშვილი;
კომენტარი, რომელიც შეიცავს უხამსობას, დისკრედიტაციას, შეურაცხყოფას, ძალადობისკენ მოწოდებას, სიძულვილის ენას, კომერციული ხასიათის რეკლამას, წაიშლება საიტის ადმინისტრაციის მიერ

ასევე იხილეთ