26 იანვარს სოფელ ქვიშხეთთან ავტომობილი მტკვარში გადავარდა.
ავარიის შედეგად, 5 მგზავრიდან 4 საავადმყოფოში მიყვანამდე
გარდაიცვალა, ერთი დაშავებულის მდგომარეობა კი ამ დრომდე მძიმეა.
ავარიის შესახებ ინფორმაცია მთელი დღის განმავლობაში ვრცელდებოდა
სხვადასხვა მედიასაშუალებების გვერდებზე და სოციალურ ქსელში.
გამოცემები ცდილობდნენ, რომ განახლებადი ინფორმაცია ოპერატიულად
მიეწოდებინათ აუდიტორიისთვის. ამ მცდელობაში კი, მედიასაშუალებებმა
ვირუსულად გაავრცელეს დაუდასტურებელი ინფორმაცია მსხვერპლის
რაოდენობის შესახებ, ავარიის ადგილზე გადაღებული მძიმე კადრები და
არასაჭირო დეტალები გარდაცვლილების შესახებ.
თავდაპირველად, ქვიშხეთში მომხდარი ავარიის შესახებ ინფორმაცია
მედიაში დაახლოებით 16:00 საათზე გავრცელდა. მედიასაშუალებების ნაწილი
წერდა, რომ ავარიის შედეგად 5 მგზავრი გარდაიცვალა და მათ შორის სამი
ბავშვია. მოგვიანებით კი ცნობილი გახდა, რომ ავარიას 4 ადამიანი
ემსხვერპლა, ერთი კი მძიმე მდგომარეობაში, საავადმყოფოშია
გადაყვანილი. დაუდასტურებელი ინფორმაცია გაავრცელეს სხვადასხვა
მედიასაშუალებებმა, მათ შორის საზოგადოებრივი მაუწყებლის “პირველმა
არხმა”, “ნიუპოსტმა”, “პალიტრავიდეომ”, “ალიამ”, “დიანიუსმა”,
“მეტრონომმა”, “რეზონანსმა”, “გურიისმოამბემ”.
ზემოთჩამოთვლილი მედიასაშუალებების ნაწილმა, მსხვერპლის რაოდენობის
შესახებ პირველად გავრცელებული არაზუსტი ინფორმაცია მოგვიანებით
ჩაასწორა ან საერთოდ წაშალა, ნაწილის ვებგვერდებზე კი ამ დრომდე
იძებნება.
ავარიის შესახებ ინფორმაციის გავრცელებიდან მალევე, სოციალურ ქსელში
და რამდენიმე მედიასაშუალების გვერდზე, გამოჩნდა შემთხვევის ამსახველი
ფოტო და ვიდეო მასალები. გამოცემების ნაწილმა მომხმარებლების მიზიდვა
სენსაციური სათაურებით სცადა და აუდიტორიას აცნობა, რომ ავარიის
შემზარავ კადრებს სწორედ მათ საიტზე ნახავდნენ, ნაწილი კი მკითხველს
აფრთხილებდა, რომ მათ მიერ გამოქვეყნებული ფოტო/ვიდეო მასალა
შემზარავ, მძიმე კადრებს შეიცავდა. ტრაგედიის ამსახველი მძიმე
ვიზუალური მასალა ამ დრომდე იძებნება “რუსთავი2-ის”, “მთავარი არხის”,
“დიანიუსის”, “geoinformer-ის” და “რეზონანსის” გვერდებზე.
განსაკუთრებით მძიმე იყო "რუსთავი 2-ის" მიერ ფეიხბუკზე
გამოქვეყნებული ვიდეომასალა.
- იხილეთ ამ თემაზე: "რუსთავი 2-მა" ავარიისას გარდაცვლილი ბავშვების მძიმე კადრები გაავრცელა
გამოცემებმა არ გაითვალისწინეს ის საფრთხეები, რასაც მსგავსი კონტენტის გამოქვეყნება შეიცავს. გაუგებარია, რა ინფორმაციული ღირებულების მატარებელი იყო აუდიტორიისთვის გარდაცვლილების მძიმე კადრების ჩვენება.
ჟურნალისტური ეთიკის ქარტიის მიერ შემუშავებულ კრიმინალის გაშუქების სახელმძღვანელოში აღნიშნულია, რომ მედია სიფრთხილით უნდა მოეკიდოს ისეთი ვიზუალური მასალის ჩვენებას, რომელზეც ასახულია ადამიანთა ტრაგედია და ტანჯვა. მიზანშეწონილი არ არის დაზარალებულის, გვამისა ან დასახიჩრებული სხეულის, სისხლისა და სხვა მსგავსი სცენების ჩვენება მნიშვნელოვანი სარედაქციო დასაბუთების გარეშე. მათი გადაღება უნდა მოხდეს მხოლოდ გარკვეული მანძილიდან, რათა შეუძლებელი იყოს დაზარალებულის იდენტიფიცირება. გარდა ამისა, მედიამ უნდა იფიქროს იმ პოტენციური ტრავმაზე, რომელიც შესაძლოა მძიმე კადრების ჩვენებამ მიაყენოს მსხვერპლის ახლობლებს.
არაზუსტი ინფორმაციებისა და შემზარავი კადრების გავრცელების შემდეგ, ავარიაში გარდაცვლილების შესახებ არასაჭირო დეტალების გასაჯაროების ახალი ტალღა დაიწყო. გამოცემები აქვეყნებდნენ გარდაცვლილი ბავშვების ფოტოებს, ოჯახის წევრების სახელებს და გვარებს, წერდნენ დაღუპული კაცის ასაკის, პროფესიის, სამუშაო ადგილის შესახებ, მის პიროვნულ თვისებებზე ალაპარაკებდნენ ოჯახის ახლობლებს და მსგავს არასაჭირო ინფორმაციას ვირუსულად ავრცელებდნენ.
გარდაცვლილების ფოტოები, მათი პირადი ცხოვრების შესახებ არასაჭირო დეტალები გამოაქვეყნდა “ამბები.ge-ს” “პრაიმტაიმის”, “ნიუპოსტის”, “ალიას”, “ახალი თაობის”, “ნიუპრესის”, ინფო9-ის”, “გურიანიუსის”, “დრონი.ge-ს” და სხვა გამოცემების გვერდებზე.