2023 წლის მედიაპროგნოზი - რა წერია “როიტერსის ინსტიტუტის” კვლევაში?
24.01.2023

როიტერსის ინსტიტუტისა და ოქსფორდის უნივერსიტეტის 2023 წლის კვლევით, ახალი ამბების მედია აუდიტორიას კარგავს, გამოსავალი კი თხრობის ახალი ფორმებისა და ახალი პლატფორმების ათვისებაშია.

კვლევაში მონაწილეობას იღებდნენ მსოფლიოს გავლენიანი გამოცემების მედიამენეჯერები, დამფუძნებლები და სოციალური მედიის მიმართულების ხელმძღვანელები.

 

მოკლედ, ტექნოლოგიური პროგნოზები:

  • 2023 წელს ნაკლებ ყურადღებას მიაქცევენ “Facebook”-სა და “Twitter”-ს, ხოლო “Tik-Tok”-ს აუდიტორიასთან კომუნიკაციის ერთ-ერთ მთავარ სოციალურ ქსელად განიხილავენ.
გაეცანით ვრცლად, “როგორ გამოიყენებენ Tik-Tok-ს სიახლეების გასავრცელებლად”.

  • ხელოვნური ინტელექტი უფრო აქტიურად დამკვიდრდება ნიუსრუმებში. 2023 წლისთვის მედიაში უფრო მეტად მოიკიდებს ფეხს AI აპლიკაციები, როგორიცაა chat GPT3, DALLE 2 და MidJourney.
წაიკითხეთ ვრცლად, “AI ჟურნალისტიკაში - შესაძლებლობები და გამოწვევები”

  • “მეტავერსისა” და ვირტუალური რეალობის (VR) ტექნოლოგიების მიმართ ინტერესი კვლავ დიდი იქნება, თუმცა ამ ეტაპზე ის ჟურნალისტიკაში აქტიურად არ გამოიყენება.
ამ თემაზე ვრცლად “რა არის მეტავერსი?”.

მთავარი გამოწვევები:

  • გამოკითხულთა უმრავლესობა თანხმდება, რომ “News Avoidance”, სიახლეების მიღებაზე უარის თქმა 2023 წლის ერთ-ერთი მთავარი გამოწვევაა. მედია მეტწილად მხოლოდ ნეგატიურად კონტექსტში საუბრობს ერთსა და იმავე პრობლემაზე, ეს კი ადამიანებს თავს დაუცველად აგრძობინებს, საბოლოოდ კი საერთოდ უარს ამბობენ სიახლეების მიღებაზე.
  • მედიას უწევს კომუნიკაციის გზების შეცვლა, რათა შეინარჩუნოს ურთიერთობა თანამედროვე აუდიტორიასთან, რომელსაც სიახლეები ადამიანურ ისტორიებზე სჭირდება.
  • ასევე, ახალი ამბავი უნდა იყოს ერთგვარი შთაგონება მკითხველისთვის, რომ შეცვალოს ან გააუმჯობესოს ის რაც პრობლემურია. სენსაციაზე ორიენტირებული მედიისთვის კი აუდიტორიის საჭიროებიბიდან ამოსვლა კვლავ მთავარი გამოწვევაა.
  • მას შემდეგ, რაც “Twitter”-ის ხელმძღვანელი ილონ მასკი გახდა, ჟურნალისტების უმეტესობა ხედავს საფრთხეს, რომ ისეთ საზოგადოებებში სადაც ეს სოციალური ქსელი მანამდე აზრის თავისუფლად დაფიქსირების უსაფრთხო გზა იყო, ახლა შეიზღუდება.
  • სხვადასხვა სოციალურ ქსელში “უხამსი კონტენტი” შეიძლება გახდეს ყველაფერი ის, რაც კონკრეტულ ხელისუფლებას არ სურს, რომ ხალხმა გაიგოს, ამიტომ გაიზრდება ცენზურის საფრთხე.
  • თანამედროვე ტექნოლოგიების გამოყენება ჟურნალისტებისგან ახალ უნარებსა და ცოდნას მოითხოვს.

რა არის გამოსავალი?

სხვადასხვა ქვეყანაში გამოკითხული 300-ზე მეტი რედაქტორი და მედიამენეჯერი ამბობს, დღეს, აუდიტორიასთან კომუნიკაციის ყველაზე ეფექტური გზა განმარტებითი და კონსტრუქციული ჟურნალისტიკის მოდელების გამოყენებაა.
  • განმარტებითი ჟურნალისტიკა (Explanatory Journalism) მნიშვნელოვან, მაგრამ რთულ ამბებს მარტივად და მოკლედ უხსნის ადამიანებს.
  • კონსტრუქციული/გამოსავლის ჟურნალისტიკა (Constructive/Solutions Journalism) არამხოლოდ პრობლემას, არამედ მისი დაწყების მიზეზსა და მოგვარების გზებსაც აჩვენებს.
ნახეთ ვრცლად: რა არის გამოსავლის ჟურნალისტიკა?

მოკლედ რეკომენდაციები:

  • რამდენიმე გამოცემამ თავიდანვე გაიაზრა, ციფრული ტექნოლოგიების მნიშვნელობა, დაიწყო მათი შესწავლა და რედაქციაში დანერგვა, თუმცა მათთვის, ვისაც ეს პროცესი ჯერ კიდევ არ გაუვლია, ერთ-ერთი მთავარი რეკომენდაცია კომპიუტერულ პროგრამებთან ადაპტაციაა.
  • მუდმივად ნეგატიური ინფორმაციის გავრცელების გამო ადამიანები უარს ამბობენ ნებისმიერი სიახლის მიღებაზე, მკითხველის “დასაბრუნებლად” და ბალანსის აღსადგენად, “BBC”-მ და “The Guardian”-მა დაამატეს ახალი სვეტი “The Uplifting” და “The Upside”, აქ განხილული ამბები, მკითხველისთვის არის უფრო “პოზიტიური” და შთამაგონებელი.
  • თუ გამოცემები, გულწრფელად გააზიარებენ მათი გუნდის ფასეულობებს და აუხსნიან ადამიანებს იმას, თუ რას ნიშნავს დამოუკიდებელი ფინანსები ანუ რამხელა კავშირი შეიძლება ჰქონდეს რეკლამას სენსაციურ, არაინფორმაციულ გაშუქებასთან, საზოგადოება აუცილებლად დააფასებს მათ.

ავტორი : თამარ თოიძე;
კომენტარი, რომელიც შეიცავს უხამსობას, დისკრედიტაციას, შეურაცხყოფას, ძალადობისკენ მოწოდებას, სიძულვილის ენას, კომერციული ხასიათის რეკლამას, წაიშლება საიტის ადმინისტრაციის მიერ

მსგავსი სტატიები

ასევე იხილეთ